Jogtörténeti Jogesetmegoldó Verseny 2025 – ahol a tudás hivatássá válik
2025.február 25-én rendezték meg a Jogtörténeti Jogesetmegoldó Verseny döntőjét, amelyet a Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kara és a Bruckner Győző Tehetséggondozó Szakkollégium közösen szervezett.
A rendezvény célja, hogy a középiskolás diákok a történelem és a jogtudomány metszéspontján fejlesszék elemzőkészségüket, érvelési technikájukat és kommunikációs képességüket, miközben betekintést nyernek a jogászi gondolkodás világába, és megtapasztalják a jogászi gondolkodásmód szépségét és felelősségét.
A verseny felhívás 2024. október 24-én jelent meg, a megmérettetés két fordulóból állt: az írásbeli fordulóban a csapatoknak egy jogtörténeti alapokon nyugvó jogesetet kellett elemezniük és feldolgozniuk jogászi beadvány formájában, majd a szóbeli döntőben – amelyre 2025. február 25-én került sor a Miskolci Egyetem ünnepélyes mintatárgyalójában – élő szóban védték meg érveiket, álláspontjukat a szakmai zsűri előtt.
A szervezők különös gondossággal választották ki a jogesetet: kizárólag olyan történeti ügyet dolgoztak fel, amelynek eredeti, írott peranyaga fennmaradt, így a diákok valódi, hiteles forrásokból meríthettek. A feladatot a szakkollégium munkatársai kifejezetten a középiskolás korosztály számára készítették elő, figyelembe véve a didaktikai, pedagógiai és életkori sajátosságokat. Ennek köszönhetően a versenyzők szakmailag megalapozott, mégis életkorukhoz és érdeklődésükhöz illeszkedő, motiváló feladattal találkozhattak, amely egyszerre ösztönözte az önálló gondolkodást és a jogászi szemlélet elsajátítását.
A döntő napján a résztvevők valódi tárgyalótermi környezetben, klasszikus jogászi szerepekbe helyezkedve adtak számot tudásukról, logikai gondolkodásukról és retorikai felkészültségükről. Az esemény szellemisége egyszerre volt tudományos és inspiráló: minden résztvevő érezhette, hogy a jog iránti elhivatottság nem csupán tudás kérdése, hanem felelősség és hivatás is; a múlt jogi tanulságainak megértése nélkülözhetetlen a jelen igazságszolgáltatásának megértéséhez és a jövő jogászainak képzéséhez.
A diákok teljesítményét a zsűri – amelyben a jogászi hivatásrendek valamennyi képviselője helyet foglalt, így ügyész, bíró, ügyvéd és közjegyző is – magas szakmai mércével értékelte. A verseny során nemcsak a pontos jogtörténeti ismeretek, hanem a gondolatmenet következetessége, az előadásmód és a meggyőző érvelés is fontos szerepet kapott.
A versenyen való részvétel nemcsak erkölcsi és szakmai elismerést, hanem intézményi felvételi pontokat is jelentett a diákok számára. A legkiemelkedőbb versenyzők akár 30 többletpontot is szerezhettek a Miskolci Egyetem felvételi eljárásában. Ez a rendszer méltó elismerése annak a szorgalomnak és hivatástudatnak, amellyel a diákok a versenyre készültek.
A döntőben az alábbi csapatok mérték össze tudásukat és felkészültségüket:
Danka csapat – felkészítő tanár: Surányi Hajnalka, Kerék Általános Iskola és Gimnázium (Budapest)
Igazságosztók – felkészítő tanár: Molnárné Balázs Csilla, Várday Kata Református Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium (Kisvárda)
Jurátusok – felkészítő tanár: Gecse Angéla, Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon (Miskolc)
Kegyelmezők – felkészítő tanár: Molnárné Balázs Csilla, Várday Kata Református Intézmény (Kisvárda)
Szolnoki csapat – felkészítő tanár: Surányi Hajnalka, Kerék Általános Iskola és Gimnázium (Budapest)
A résztvevő csapatok földrajzi és iskolai sokszínűsége is bizonyítja, hogy a verseny országos jelentőségű kezdeményezés, a magyar tehetséggondozás legjobb hagyományait folytatja, hidat képez a középiskolai tehetséggondozás és a felsőfokú jogi képzés között.
A felkészítő tanárok odaadása és szakmai munkája nélkül mindez nem valósulhatott volna meg: nekik köszönhető, hogy a diákok nemcsak versenyeztek, hanem valódi szellemi fejlődésen is keresztülmentek. Ugyanilyen köszönettel tartozunk a zsűri tagjainak, akik szakmai tapasztalatukkal és elhivatottságukkal a jövő jogásznemzedékének fejlődését segítették elő.
A szakmai grémium döntése alapján az első helyezést a Jurátusok csapata nyerte el, akik kimagasló szakmai tudással, összeszokott csapatmunkával és kifinomult érveléssel bizonyították felkészültségüket.
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon (Miskolc) tanulói méltóképpen képviselték iskolájukat és városukat.
A szervezők és a zsűri ezúton is gratulálnak a csapat tagjainak és felkészítő tanáruknak, Gecse Angélának, akinek szakmai támogatása és pedagógiai érzéke nélkülözhetetlen volt a diákok sikeréhez.
A szervezők sok szeretettel kívánnak további tanulmányi és versenysikereket a Jurátusok csapatának!
A verseny szellemiségét a tehetség, a tudás és a felelősség egysége határozta meg. A fiatal versenyzők számára ez az esemény nem csupán tanulmányi megmérettetés volt, hanem egyfajta hivatásbeli beavatás is – annak megtapasztalása, hogy a jog iránti elkötelezettség az emberi méltóság és az igazság szolgálatát jelenti.
A Bruckner Győző Tehetséggondozó Szakkollégium és a Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Karának közös meggyőződése, hogy e rendezvénnyel új hagyomány született. A verseny nem csupán tudáspróba, hanem a hivatás iránti elkötelezettség ünnepe – olyan alkalom, ahol a fiatalok megmutathatják, mit jelent felelősen gondolkodni az igazságról, a jogról és az emberi méltóságról. Minden évben lehetőséget teremt arra, hogy újabb és újabb fiatalok fedezzék fel a jogtörténet izgalmas világát.
A szervezők ezúton is várják a következő versenyre azokat a lelkes és érdeklődő diákokat, akik szeretnék kipróbálni magukat a jog világában, fejlesztenék gondolkodásukat, és szívesen válnának egy összetartó, országos szintű tehetségközösség tagjaivá, ahol a tudás valóban hivatássá válik.
A Bruckner Győző Tehetséggondozó Szakkollégium kapui nyitva állnak mindazok előtt, akik hisznek abban, hogy a tudásból hivatás, a hivatásból pedig érték születhet.
Hiszen a szorgalom, a tudás és az igazság iránti elkötelezettség az igazi siker kulcsa.